Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.03.2010 20:12 - Среди около Първанов създават хаос и паника
Автор: karina5 Категория: Политика   
Прочетен: 2067 Коментари: 2 Гласове:
0

Последна промяна: 24.03.2010 20:13


Иван Костов: Среди около Първанов създават хаос и паника 23.03.2010 image Иван Костов: Добре дошли на пресконференцията. Ние посветихме заседанието си на обсъждане на кризата и антикризисните мерки. От където и да идват те. Искаме първо да започнем с нашето заключение. Нашето заключение е, че главните виновници за кризата това е президента Първанов и тройната коалиция. Те нямат никакво право да предлагат в момента мерки за излизане от кризата, защото заради тях сме в блатото на кризата. Те трябва да носят наказателна отговорност за действията си. На второ място, ние виждаме, че точно президента и подкрепящата го в ролята му на Гоце, бивша държавна сигурност прави всичко възможно да създава паника около кризата. Те се стремят да разиграят неща, които вече са се случвали в страната. Например, тези многобройни, параполитически, странични, синдикални, работодателски и прочие източници на предложения за излизане от кризата, от които предложения събрани накуп и хвърлени в общественото пространство, единственото чувство е, че се всява хаос и че се създава паника. Че е загубено лидерството, водачеството, посоката на реформите. Нас ни притеснява точно това обстоятелство. Обсъждахме, конкретно и част от мерките, за които правителството показва, че може да се ангажира. Може ли така да го кажем? Защото няма мерки зад които да е застанало правителството категорично. Има обаче мерки към които то показва известен афинитет. Част от тези мерки в голямата си част нямат никакъв фискален ефект. Няма да помогнат да се излезе от проблемите на бюджета и на бюджетния дефицит през тази година. Първо, защото са закъснели много. Второ, защото ще се въведат едва за следващата година. Рисково е да се въвеждат част от тези мерки. Някои от тях имат типично прокризисен ефект какъвто е например вдигането на ДДС. Вдигането на ДДС директно ще отнеме част от може би 2% от доходите на хората. В условие на криза това е абсолютно нежелателно. Независимо от трудностите, които изпитва страната. От тази гледна точка, последното нещо, с което завършихме е отговора на въпроса „Защо министъра на финансите твърди, че кризата вече е свършила и ние излизаме по посока на възстановяването?” Единственото оправдание това нещо да се говори от един министър на финансите, пред който има тежки въпроси по изпълнение на бюджета през тази година е да възпре ето тази паника, този хаос, в който се стремят да го вкарат президента, БСП и останалите партии от тройната коалиция. Заради това го прави. Всъщност има много тежък бюджетен проблем. Ще има много несъбрани приходи. Още от сега се търсят мерки това нещо да бъде неутрализирано. Което означава, че за държавата кризата сега настъпва през тази година. Много примери се дадоха и аз искам да ви върна към тези примери. Точно тези, които в момента всяват хаоса и са готови с дежурните си мерки ще напомня изказванията им, че ние сме излезли от кризата още преди изборите. Помните ли, че тройната коалиция обяви, че кризата е приключила? Помните ли го това? Това беше точно преди една година. Помните ли, че президента излезе с Пламен Орешарски и обявиха, че са се справили с кризата. Всичко това в нашия анализ беше посочено отново. При тази ситуация ние не виждаме причина да продължаваме да предлагаме мерки за излизане от кризата. Защото се създава наистина една параполитическа дискусия, в която участва Константин Тренчев, другите синдикати. Участват работодателски организации, които винаги са участвали по един или друг начин в споделянето на приказките, а не на отговорностите, когато настъпват тежките времена за страната. България има нужда от радикални реформи. Какво значи радикална реформа в администрацията? Не съкращаване с 20% пропорционално навсякъде, защото това ще убие много от административните органи. Просто те не могат да бъдат съкратени пропорционално всичките. Реформа в администрацията е приключване с модела 3-5-8. На назначаване, на изграждане на институции, на размножаване, на дублиране, на клониране на институции и т.н. На клониране на скъпо платени работни места и наместване на партизаните на тези партии. Казва ме, че ние ще спрем да излизаме със своите идеи за излизане от кризата. Ние призоваваме за сериозна политическа дискусия. Трябва политическа дискусия. Първо ГЕРБ трябва да проведе вътре в себе си тази дискусия. Да си върне посоката за това, за което беше избран да поеме управлението на страната. Да започне да гледа мерките именно от гледна точка на ценностите на Европейската народна партия. Защото за голяма част от мерките ние виждаме, че са изцяло левичарски. Те не са десни мерки. Но най-вече да си върне посоката. Това може да стане като си изяснят те проблема. Когато извикат на дискусия и проведат наистина сериозна дискусия с партиите, които ги подкрепяме в парламента, за да ги подкрепяме за антикризисните им мерки. И след това тази дискусия трябва пак политическа, а не параполитическа да се проведе с оглед да се привлече и още по-широка подкрепа, за да може по отделни мерки да се получи още по-силна подкрепа в Народното събрание. Това е начина да се проведе този дебат колкото се може по-бързо, за да даде резултат и да може да почне да излиза страната от кризата с целенасочени усилия. С възстановено лидерство без притеснения, без паника и без да се поддаваме на хаоса. Няма никакви основания за хаос, никакви основания за паника. Няма основания за тези неща. Ситуацията в никакъв случай не е толкова тежка, колкото беше през 90-та година зимата, нито през 96-97-ма година зимата. Несравнимо по-лека е. Страната има възможности. Тя е член на Европейски съюз, член на НАТО. Има гарантирана сигурност. Много неща седят по друг начин. Така че няма смисъл да се повтарят тези сценарии. Ние сме против това. БСП да се опитва да разиграва същия сценарий само, че с разменени роли като през 96-97- ма година. Защото онова не беше сценарий тогава, а си беше истинска невъзможност на БСП да изведе страната от криза, в която я вкара. Ние за това призоваваме за политически диалог. Това трябва да започне веднага.   Може ли един въпрос г-н Костов? Скоро се срещнах с един професор, който от година и половина изучава кризата, както и докладите на големи рейтингови агенции и банки. Прогнозата не е никак розова дори направо е страшна, което наистина не трябва да се казва на хората в България. Аз виждам в момента едно тичане на място, губи се време. Защо политиците не ни казват истината? Иван Костов: Една от причините да не го правим е защото ние не водим партньорски дебат с ГЕРБ. Ние нямаме дори механизъм да водим този партньорски дебат.   А какъв дебат водите? Иван Костов: Ние водим дебат през медиите. Съобщаваме мерките си. Там където на тях им харесва те ги взимат, лишават ги от нашето авторство, прилагат ги тези, които взимат другите ги загърбват с мълчание. Това е начина. Ние не водим дискусия с ГЕРБ по най-съществените въпроси на страната. И за това призоваваме. Да се изработи съгласие около антикризисни мерки с политически средства. От тези които ще гласуват тези мерки, защото мерките огромната част от това, което се пусна в медиите няма да бъде подкрепено от Синята коалиция.   Официално предложени ли са мерки? Димитър Бъчваров: Официално действително няма мерки. Всъщност има идеи веднъж разписани под формата на различен брой точки, веднъж 24, веднъж 52, веднъж 48 и т.н. Но това не са мерки. В момента се дискутират с еднаква тежест идеи лековати и абсурдни с идеи, които наистина са сериозни. За това казваме, че по този начин няма да участваме повече с предложения. Не може нашите мерки да се дискутират по еднакъв начин с идеите за данък „лукс” и т.н. Нека правителството да излезе със своите мерки, разписани в законодателна, нормативна форма и тогава да видим действително имат ли посока, консистентни ли са тези мерки, единни ли са, има ли противоречие, за да влезем с нашия анализ. Иван Костов: Това, което на нас ни прави впечатление за мерките, които предлагат преди всичко синдикатите и бизнес организациите е, че те биха създали сериозен натиск за част от бизнеса да премине в сивата икономика. Категорично не е възможно мерките, които ние предложихме миналия път да бъдат комуникирани например с данъчната амнисти, която предложи един от представителите на работодателите. Категорично не е възможно това да бъдат поставени на едно място. Категорично не е възможно да се дебатират идеи държавата да вземе милиарди заеми при положение, че безпорните изискуеми вземания в момента са 710 милиона. Нека да станат още 700, но те няма да бъдат толкова, че да се поиска да се вземат заеми. Тоест такива хазартни, хвърлени в пространството наистина създаващи паника, обаче създаващи и реален натиск на дребния, средния, семейния бизнес и самонаетите да минат в сивия сектор. Ние категорично сме против. Ако защитаваме нечии интереси те са точно на дребния, семейния, средния бизнес и на самонаемащите се хора. Ако поставим нещо в центъра на вниманието. Тези мерки тук виждате всичко е против тях, което напоследък се разпространи.   Нямате ли все пак усещането, че правителството наистина губи посока и каква точно е вината на Георги Първанов? Димитър Бъчваров: Имаме усещането, че действително в този хаос и в тези панически идеи, които се обсъждат съвсем сериозно, включително от правителството се губи посоката. И това е лоша индикация за всички, които се опитват да намерят изход за себе си, за своя бизнес в създалото се положение. Това всява паника и демотивира цялата администрация. Трябва да държи сметка за това. Има един уклон администрацията да бъде обвинявана, а в същност вината е в политиците и тук бих си позволил да отговоря на въпроса къде е ролята на г-н Първанов и кръговете около него. Ами ролята е, че тройната коалиция действаше с негово одобрение. Тя беше конструирана от него. Всички безобразия, които се направиха, всички кражби, всички злоупотреби, които сега избухват като мини и блокират дейността на този кабинет всъщност бяха наблюдавани спокойно и без реакция от президентската институция. А сега тази институция прави всичко възможно да дестабилизира допълнително държавата, да всее паника и това се разчита като политически предумишлен план, а не като случайна, спонтанна и искрена реакция. Иван Костов: И още нещо. Ние сме готови да участваме в дебата за импийчмънта на президента. Очакваме БСП и ДПС да не се занимават с нарушението на Конституцията, а да започнат атака срещу ГЕРБ, срещу нас разбира се, защото подкрепяме това правителство на тема липса на антикризисна политика. Това очакваме ние и тогава вие ще получите отговор на това, каква е ролята на Гоце. Гоце е този, който в сегашната ситуация се опитва да изиграе ролята на алтернатива като едва ли не център на политическа власт, който разполага с решение на проблемите на страната, което е пълен абсурд. И това ще се направи на 31-ви по време на дебата. Ще се опитат да докажат точно тази теза. Ние очакваме дебата да бъде в края на месеца някъде около 31-ви. Не тази седмица, а следващата.   Изчистихте ли детайлите около мотивите за искането на импийчмънт на президента? Иван Костов: Да изчистени са. Те бяха изчистени и в петък, но колегите не желаеха да ги огласяват. Може една малка тайна да ви кажа. Не искаха да ги огласяват. Искаха да ги огласят в момента, в който съберат подписите под тях. Това е просто политическо решение.   Ако това са „мерките Дянков” тези, които нарекохте прокризисни някои от тях като вдигане на ДДС и „данък лукс” ще продължавате ли да го подкрепяте? Иван Костов: Няма да подкрепим вдигане на ДДС от 20% на 22%, защото това е прокризисна мярка. Особено в средата на годината, което ще създаде наистина хаос в управлението. Други мерки не че няма да ги преценим и бихме могли да ги подкрепим, разбира се като ги прецизираме. Но тези мерки могат да бъдат въведени в края на годината, защото ние платихме вече данъците си за жилища, платихме и за колите. Всичко това е платено. Не може да се увеличава една сметка, която вече е платена. В този смисъл не могат да дадат ефект през тази година. Много от тези неща не са съобразени с фискалния си ефект през тази година. За разлика от мерките, които ние предложихме. Които всички бяха преценени да дадат ефект точно тази година и да решат проблеми през тази година.   Това ще промени ли оценката ви за вицепремиера и финансов министър? Иван Костов: Да видим кои ще бъдат неговите мерки. Нека да застане зад тези мерки. Нека да видим кабинета как ще застане. Но очевидно този данък няма фискален ефект през тази година. Освен това ефекта му е нищожен. Беше казано вече тази сутрин от един разумен коментатор, известен банкер. Беше казано, че няма никакъв ефект. Хората с луксозно потребление са единици. Фискалния ефект ще бъде много слаб и ще бъде пръснат по общините. Може би ще облагодетелства две-три общини – Софийска, столична голяма и Варненска и Бургас. Димитър Бъчваров:  Ако примерно се въведе това нещо и то не е добре разписано, не съобразено с ритъма на данъчните постъпления ще хвърли данъчната администрация в преследване на една химера. Така че разходите на държавата ще бъдат по-големи от ефекта. Никога не бива да се правят по време на криза неща ефектни, неоценени, които ще доведат до ангажимент на повече ресурс и разходи, отколкото е ефекта. По време на криза се търси ефект намаляване на разходите и увеличаване на приходите. Тези неща няма да доведат нито до едното, нито до другото. Точно обратното. Иван Костов: Една мярка като например, премахване на участието на служителите от НАП и митниците в разпределението на част от разкритите постъпления в бюджета ще демотивира тези служители и ще донесе по-голяма щета върху приходите на бюджета, отколкото всичко това, което ние коментирахме.   Виждате ли някакво участие на президента Първанов и тройната коалиция в изнесените антикризисни мерки или смятате, че те са заложили конкретните условия за тях? Иван Костов: Президента излезе с антикризисни мерки. Вие не помните ли? И със стратегия до 2020г. Даде специална пресконференция. Толкова са били съществени , че не са ви направили никакво впечатление. Представете си с какви мерки е излязъл, че сте ги забравили само след 1 седмица.   Не смятате ли, че и правителството има вина за това, което се случва? Лансирането на едни мерки, оттеглянето им, протести. Иван Костов: С тази пресконференция ние предупреждаваме правителството какво се разиграва срещу него в момента. Дано чуят нашите предупреждения. Дано преценят трезво ситуацията. Защото ако продължават да се поддават наистина ще станат част от проблема.   Вие сте човек с опит при реакция в криза защо вие им предлагате ръка а никой от тях не я поема? Иван Костов: Нашата политика на коректив означава ние да бъдем добронамерени и готови. Включително да не държим на авторство, но да предлагаме решения на правителството. Например за усвояване на европейските фондове ние предложихме цялостен план. Аз го развих пред министър-председателя. Един пример за загуба на посоката е, че той вътре в залата каза: Ние се убедихме, че модела с г-жа Плугчиева е по-добрия и го правим него. А той въобще не прави модела на г-жа Плугчиева.         Първо, защото това не е въобще вицепремиер и второ, защото г-жа нямаше никакви лостове за управление. Всички лостове за управление бяха във финансовото министерство при г-н Орешарски. Тоест ние наистина очакваме да разберем дали новият министър ще бъде овластен по начина, по който аз говорих в Народно събрание или наистина ще остане една г-жа Плугчиева, но ще се казва по друг начин.   Случи ли се някаква среща, дискусия по повод предложените от вас мерки? Иван Костов: Не, няма среща. И това е което ни тревожи. Ако правителството се нуждае от нашата подкрепа то трябва да дебатира с нас мерките. Първо да ги дебатира по между си и след това веднага да дебатира с нас мерките за излизане от кризата. След това трябва да си отговори на въпроса: Ще преодолява ли бюджетна криза, криза на дефицита за тази година или излизаме на траекторията на ускорен икономически растеж, както се опитват да си вдъхнат смелост. Ние искаме да разберем те какво виждат в ситуацията, защото за сега не разбираме какво виждат. Но за сметка на това сме много наясно какво ние виждаме. Ние виждаме ескалация на кризата.   Има ли според вас закононарушения в скандала, който върви по повод хонорара от 1.5 милиона, който е взел Ахмед Доган? Иван Костов: Може да няма закононарушение, но това е злоупотреба с власт, която е политически и морално осъдителна. Абсолютно недопустимо е човек, който разиграва номера, за да се измъкне от обвинение на Демократи за силна България, да си намери алиби с налични пари да оправдае живота си и изобщо стандарта си да прибягва до такива средства. Злоупотребено е с пари на Националната електрическа компания, независимо че тройната коалиция е направила, че те са отишли в частна компания, а след това от частната компания във физическото лице Доган. Другото, на което г-н Атанасов обърна внимание сутринта това е работа за 50 хил. лева, защото той толкова е платил на работниците, а е оценен на 1.5 милиона лева. Представете си какъв грабеж е това. Благодарим Ви!


Тагове:   Около,   хаос,


Гласувай:
0



1. borjstodorov56 - Бабче, вземи си изрови партийната ...
24.03.2010 21:47
Бабче,вземи си изрови партийната книжка и я изгори! Тогава може и да прогледнеш... А това ще ми го преведеш ли:"...главните виновници за кризата това е президента Първанов и тройната коалиция."??? Нещо много невероятно ми се вижда - България да е център на световната икономика и Първанов(защо Първанов???) е виновен за СВЕТОВНАТА КРИЗА!
цитирай
2. karina5 - сладурче,
31.03.2010 23:15
не си губи времето с бабички
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: karina5
Категория: Политика
Прочетен: 185159
Постинги: 123
Коментари: 67
Гласове: 345
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930